سرعت گیر یا همان دست اندازهای خیابانهای سردشت

سرعت گیر یا همان دست اندازهای شهر ما

در خیابانهای سردشت راننده ها هر لحظه باید حواسشان به چاله ها و سرعت گیرها یا همان دست اندازهای سابق باشد که سر راهشان خواسته ناخواسته سبز میشوند و هر روز هم بیشتر می شوند، و این باعث حواس پرتی راننده ن...سبت به عابرینی که قصد عبور از خیابان (فاقد پل هوایی و خط عبور افراد پیاده) را دارند می شود و در بسیاری مواقع منجر به حادثه می شود.
فعلا ببینیم چه تعدادی سرعت گیر در خیابان های شهرمان وجود دارد و طول این خیابانها چقدر می باشد، خیابان های حساب شده شامل: خیابان های هیروشیما، حلبچه، اویس القرنی، استاد هیمن، مولوی کورد، معلم، وحدت، استاد هیمن، امام، سیدقطب، پلیس انقلاب، شهیدعلیپور، بهارستان، بهارستان 1 و 2،شورا، جانبازان از کوی 1 تا کوی 6،پیامبراعظم (ص) و فرهنگیان می باشد که جمعا طول خیابان های ذکر شده بیست کیلومتر و هشتصد متراست و تعداد سرعت گیرهای موجود در این خیابان ها شصت و یک 61 عدد می باشد که اگر تعداد این سرعت گیرها در فاصله هایی مساوی بر این طول مسیر تقسیم کنیم یعنی هر 340 کیلومتر یک سرعت گیر یا دست انداز دارد!!! (ناگفته نماند که بعضی از خیابان ها اسم نداشتند و احتمالا بعضی از خیابانها هم از قلم افتاده باشند)
قبل از هرچیزی به کاربردهای سرعت گیر در یک شهر بپردازیم:
1: وقتی به مدرسه ای نزدیک می شویم.
2: وقتی به بیمارستان نزدیک می شویم (که ما تین یک مورد رو در داخل شهر نداریم!!!)
3: وقتی به میدان نزدیک می شویم.
4: قبل از رسیدن به خط عابرین پیاده.
در خارج از شهر هم سرعت گیر کاربردهایی دارد:
1: وقتی به پلیس نزدیک می شویم.
2: وقتی به روستا نزدیک می شویم.
اما نکته ی جالب اینجاست که در شهر ما اکثر سرعت گیرها در مسیرهایی هستن که بی مورد می باشد، شاید توجیه مسئولان کم کردن سرعت ماشین های باری یا قاچاقی همانند 3f یا امثال این ماشینها باشد که همه ی ما متاسفانه حادثه هایی دلخراش که ناشی از سرعت این ماشینها بوده است را دیده ایم یا شنیده ایم، اما باید گفت که قسمت اعظم ماشینهای سردشت سواری هستند که این سرعت گیرهای غیر استاندارد باعث ضربه ای متعددی به این ماشینها میشوند، فکر کنم لازم است اشاره ای هم به این داشته باشیم که طبق قانون یک سرعت گیر به چه شکلی باید باشد: طبق قانون باید سرعت گیرها را به شکل های هندسی رنگ آمیزی کرد تا راننده از دور متوجه بشود و شدت برآمدگی سرعت گیر را تخمین زده و سرعت ماشین را متناسب با آن کاهش بدهد. مثلا سرعت گیری که نقاشی روی ان مثلث تیز باشد یعنی خیلی باید سرعت رو خیلی کاهش داد و اگر مستطیل باشه یعنی ملایم تر می باشد اما اینجا نود درصد سرعت گیرها فاقد این نقاشی ها می باشند و ناگهان جلوی شما سبز می شوند مگر اینکه اطلاع قبلی از مکان آنها داشته باشید اما در هر حالت شاید بهتر باشد شما باز هم به این اشکال و رنگ آمیزی ها توجه نکنید و همیشه فکر کنید بدترین نوع سرعتگیر مقابلتون هست. همه ی ما میدانیم که وجود سرعت گیر در خیابانهای یک شهر لازم است اما سرعت گیرهای استاندارد و به تعداد لازم نه اینکه سکوی پرش برای پرش سه گام توسط ماشین.
نقل از صفحه شاری سه رده شت – 06/05/1393
/ 0 نظر / 16 بازدید