حضرت شیخ محمد امین نقشبندی

حضرت شیخ محمد امین نقشبندی (جدّ أمجد و معلم ثانی ماموستا شیخ عبدالرئوف)

نوع مطلب :استاد شیخ عبدالرئوف نقـشـبندی ،

استاد و معلم ثانی ماموستا شیخ عبدالرئوف پس از وفات والدشان،جد مجیدش "حضرت شیخ محمدامین نقشبندی" بودند؛ جناب شیخ محمدامین در سال 1274 هـ.ق مصادف با سال1231هـ. ش دیده به جهان گشود.در سن چهار سالگی ،بنا به دستور و راهنمایی پدرش(حضرت شیخ احمدسراوی نقشبندی) با فراگیری لوح أبجد شروع به تحصیل کرد،تا اینکه در سن ده سالگی حافظ کل قرآن گردید و بیشتر کتاب های مقدماتی و کلاسیک آن زمان همچون گلستان و بوستان رامطالعه ودر آنها تخصص کافی بهم رسانید.

وی با حسن خط و انشاء شیوا و بیان ملیح در میان همگان مشهور بود.حضرت شیخ امین درسن ده سالگی ،بعد از فراهم نمودن اندوخته های بسیارِ علمی شروع به فراگیری مقدمات علوم عربی، در محضر والدش، حضرت شیخ احمد سراوی نمود؛طبق روال آن زمان که کتابهای چاپی کمیاب بود ،قلم در دست گرفته و هر آنچه را که خوانده و شنیده، فرا گرفته و به استناد«العلم صیدٌ والکتابه قیده» به زیور تحریر آراسته گردانیده و کتابهای مختلف از علوم گوناگون را به بهترین شیوه مرقوم نمودند که هم اینک در کتابخانه معظم له برای نسل حاضربه یادگار مانده اند.

این بزرگوار، پس از آنکه در علوم عربی به حظِّ وافر رسید،جهت خوشه چینی از خرمن معرفت و دانش، عازم مدارس وحوزه های اطراف و اکناف آن روزگار گردید و از محضراساتید بزرگواری چون پیره باب،علامه قزلجی،شیخ محمد کارژاوی در بانه،ماموستا ملا قادرکانی کبودی در بیاره شریفه و حاج کاک احمدشیخ در سلیمانیه ی عراق کسب فیض نمود.

پس از اتمام علوم نقلی، به علوم عقلی روی می آورد و فلسفه وحکمت وکلام و زیج و نجوم واسطرلاب را فراگرفته و در زمینه ی طبابت سنتی و خواص دارویی گیاهان، تخصصی کامل و وافر بهم می رساند و بسیاری از بیماری های صعب العلاج و خطرناک را به مدد گیاهان محلی درمان می کند. حضرت شیخ ،پس از فراگیری علوم مختلف،جهت کسب اجازه نامه ی علمی به محضر والدش برمیگردد،امّا با راهنمایی و دستور پدر، عازم مکتب عرفانی حضرت شیخ عمر ضیاءالدین نقشبندی(قدس سره) میگردد و قوانین سیروسلوک عارفانه را فرا میگیرد و فراز و نشیب های طریق و سلوک عرفان را با الهام از این استاد فرجاد درمی نوردد و بعدها مفتخر به دریافت اجازه نامه ی خلافت وارشاد طریق و إحیای دلهای مرده میگردد و به سوی وطن مألوف و مسقط الرأس خویش روستای بیژوه بر میگردد وتا سال 1313هـ.ق (سال وفات شیخ احمد سراوی)تحت رهنمودهای مدبرانه و داهیانه ی پدر دلسوزش قرار گرفته و ایام را سپری می نماید.آنگاه پس از در گذشت والدشان مستقلا عهده دار مسند ارشاد و بیرق دار هدایت در وادی عبادت گشته و تدریس وارشاد سالکین بدو مفوّض میگردد و در پی آن خانقاه روستای بیژوه را که به سال 1270 هـ.ق تاسیس شده بود تعمیر کرده و سرو سامان بخشیده ومتناسب با وضعیت آن زمان به توسعه این مکان مقدس همت می گمارد.و به پیروان و مریدان اهل سلوک می فرماید:

« باید درطول عمراین خانقاه و پرستشگاه، از سفسطه و شطحیاتی که در سایر طرق و خرافاتی که در اکثر تکایا پدیدار می شوند مصون باشند و سرپرستی این خانقاه و ساربان این کاروان پس از من ،باید از افراد بصیر و دانشمند خبیر بوده و بتواند با نیروی فقاهت تقوا ناخدایی جامعه را عهده دار شود»(کتاب زندگی نامه حضرت شیخ محمد امین وتـتـمّه ی فرمایشات او ،استادشیخ عبدالرئوف نقشبندی،ص11).

حضرت شیخ، به مطالعه ی کتب مختلف،علاقه ای وافر داشت؛ بویژه به مطالعه ی مثنوی شریف مولانای رومی و اشعار مولانا خالد نقشبندی شهرزوری ذوقی وافر داشت؛مکتوبات امام ربانی وتالیفات امام غزالی از جمله احیاء و کیمیا را بیشتر ازدیگرکتب مطالعه می نمود.(کتاب اختران ثابت و سیار آلان سردشت،استاد شیخ عبدالرئوف نقشبندی،ص14).

وی جامع کمالات صوری و معنوی بود و در فضل و کمال ،در ادب فارسی و عربی و علوم تفسیر حدیث و فقه و اصول نابغه روزگار بود و جزو درخشان ترین سیمای تصوف و عرفان حقیقی در خطه ی کردستان به شمار میرفت،که متاسفانه به علت بیچارگی و واماندگی جامعه،معظم له نیز چون دیگر علماء،ادبا و عرفای وارسته مان گمنام گردیده است؛ایشان دارای چنان نظرات و عقاید عالی و حکمت های ارزشمند است که دل هر انسان مومن و عارفی راسیراب می کند.

نامه ی أجل این شخصیت والا مقام پس از یکصد و چهار سال عمر با برکت درسال1378هـ.ق،در بارگاه کبریایی أحدیت ممهور گشت،پیک اجل در رسید و روح ملکوتی آن عالم فرهیخته و آن دانشمند بصیر وآن مرشد کامل طریق حق به سرای باقی شتافت...

 

آثار و تالیفات حضرت شیخ محمد امین نقشبندی:

*المناسک للناسک (مناسک حج شیخ امین)

*حاشیه ی مدون بر تفسیر بیضاوی تا سوره ی فاطر

*حاشیه ی مدون بر بخاری شریف از اول تا آخر

*تعلیقات مفید با قید و تضبیب مثمر بر تمام تفسیر جلالین

*تعلیقات و حاشیه بر کتاب منهاج قاضی زکریا

*رساله های منظوم و منثور در علوم مختلفه از جمله فرائض،ربع مقنطر،علم تجوید،علم مناسخات،بعضی فصول صرف ونحو

*مکاتیب در پاسخ به سائلین در زمینه های مختلف علمی،فقهی،مشاورات سیاسی،اجتماعی،اقتصادی

 

لینک مطلب : http://hesam1365.blogfa.com/post/27

/ 0 نظر / 13 بازدید