<

زمزیران
دانشنامه تاریخ ،جغرافیا، فرهنگ و ادبیات و فولکلور و جاذبه های گردشگری شهرهای(سردشت و پیرانشهر) 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان


درد دلی خودمانی و بازگویی آلامی درگوشی با وزیر راه آینده . . .
نوشته شده در تاریخ دوشنبه بیست و یکم مرداد 1392 توسط سنبله برنجی
منبع مورد انتشار: روزنامه آراز آذربایجان

گروه اقتصادی:
 آلامی که اکنون دیگر در گوشی نیست و بهتر است علاوه بر مردم آذربایجان ملت ایران نیز از آن آگاه شوند بلکه گلریزانی برای احیای این جاده‌ی ترانزیتی ترتیب داده شود.
این جا پیرانشهر است . . .
اگر از دزفول با عنوان پایتخت موشک باران ایران یاد می شود پیرانشهر را باید نمادی از پاتوق عراقی‌ها در طول هشت سال دفاع مقدس نامید.
به هنگام تهاجم ددمنشانه‌ی دشمن، شهر و مردم پیرانشهر از پیر و جوان، خرد و کلان، زن و مرد زیر باران‌های بی‌امان توپ، تانگ، مسلسل‌های مرگبار و مستقیم سربازان دشمن و ایادی ضدانقلاب جدایی طلب قرار داشتند. ملت فهیم ساکن این شهر از اوایل دوران درخشان انقلاب از سوی دشمن متحمل خسارات جبران‌ناپذیر جانی، مالی و صدمات روحی، روانی بی‌شمار گشته‌اند، اکنون سزوار نیست از نعمت داشتن یک جاده‌ی امن محروم باشند.
هر چند نیازهای اساسی این شهرستان زیاد است اما برجسته‌ترین آنها دست‌یابی به یک جاده‌ی امن و کارآمد با آسفالتی بهینه است.
آقای وزیر! این گره کور و مشکل اساسی تاکنون گوش شنوایی برای خود نیافته است اما حال در آستانه ی تحویل سکان کشور به دولت یازدهم که ملت ایران امیدهای طلایی فراوانی به این دولت و مخصوصاً چشم امید به افق کلید طلایی آبادانی آقای روحانی دوخته است بار دیگر برآن شدیم این مشکل غامض را با حضرات مطرح کنیم باشد که در نظر آید و مقبول افتد و گشایشی اساسی حاصل شود.
آقای وزیر! جاده‌ی چهل و پنج کیلومتری پیرانشهر نقده که جاده‌ای به اصطــــــــلاح تــــــــرانزیتی و مــــثلاً یکی از دروازه‌های صادرات و واردات و دسترسی آسان بازارهای ایران به عراق و بلعکس است و پیرانشهر ظاهـراً توریست‌پذیرترین شهر استان نامیده می‌شود آسفالت جاده‌هایش به مثابه جگر زلیخا آبکش، هزار پاره و تبدیل به چاه فضایی گشته است.
این کوره راه که تنها در توهمات فانتزی می‌توان آن را جاده ای ترانزیتیِ فرضـــــــــی تلقی کرد آن قدر کم عرض است که دو دستگاه ماشین سنگین با هزاران دلهره و زحمت قادر به عبور هم زمان هستند.
کوره راه پیرانشهر نقده کوه راهی بیش نیست که دست‌اندازهای مغاکی و دره‌های بی‌شمار زیر اقیانوسی که گویا با انفجارهای آتشفشانی در قلب جاده‌اش ایجاد شده و لکه‌گیری‌های گاه و بی‌گاه آنقدر بر پستی و بلندی این جاده فرسوده افزوده است که تاکنون مسافران زیادی را در خود فرو بلعیده، میهمانان فراوانی را مغروق خویش نموده و عده‌ی بی‌شماری را نادم و چشم‌های انبوهی را در فقدان تنها نان‌آورشان اشکبار نموده است.
اما . . . اما متأسفانه که نه!!!
بــــــدبـخــتــانــــه قصه‌ی این قتلگاه خونبار که تکرار تصادفات گاه و بی‌گاه و زود به زود آن قربانیان زیادی گرفته تبدیل به جزیی لاینفک از خاطرات شوم مردمان صبور و نجیب و مسافران نازنین این دیار گردیده به طرق گوناگونی مطرح شده است تا شایـــــــد گوشی بدهکار برای خود بیابد اما افسوس نه تنها تاکنون توفیقی حاصل نشده بلکه هیـــــچ همدردی نیافته و حکایت همچنان نیمه تمام باقی مانده است.
آقای وزیر!
این خطه، منطقه‌ای تجاری، توریستی، حاصلخیز و طبیعتاً کشاورزی است و به دلیل تردد بی‌شمار تراکتورها، ماشین‌آلات و اداوت کشاورزی این جاده اصولاً باید دارای شانه‌ی خاکی باشد که متأسفانه نیست و همین موضوع یکی از عمده معضلاتی است که مزید بر علت شده و بر تعداد تصادفات به طور فزاینده‌ای افزوده و به طبع آن بر میزان مرگ و میر حاصل از حوادث رانندگی نیز افزوده است.
جاده‌ی نقده پیرانشهر تنها جاده‌ی سهل، نزدیک و قابل دسترسی به بازارهای عراق به جهت تجارت خارجی سودآور در ناحیه‌ی ما است. ناگفته پیداست که این جاده بایـــــــــــــــد بسی بیش از اینها مورد بذل توجهات خاص قرار گیرد که متأسفانه تاکنون به هیچ عنوان به آن دست نیازیده است.
تردد ماشین‌های سنگین از این جاده به عراق و بلعکس به عنوان جاده‌ی مثــــــــــلاً ترانزیتی بسیار چشمگیر و قابل توجه است به همین دلیل استهلاک این جاده‌ی مثلاً بین‌المللی هر روز بیش از روز پیش فزونی می‌گیرد و هر ساعتی که می‌گذرد فرسوده‌تر از قبل گشته و تبدیل به میدانی برای قربانگاه ماشین‌های عبوری می‌گردد. به نظر صاحب نظران اگر دولت بودجه‌ی لازمه برای راه‌اندازی بزرگراه برای این خطه را تخصیص نمی‌دهد بهتر است این قسمت به بخش خصوصی واگذار شده و عوارض دریافتی آن صرف نگه داری بهینه‌ی این جاده پر رفت و آمد و بسیار حادثه‌خیز گردد تا هر از گاهی خانواده‌هایی که از آن سوی کشور عزیزمان با هزاران امید و آرزوی طلایی برای گذران ساعاتی خوش و مسافرتی دلپذیر عازم سفر به این منطقه‌ی خوش آب و هوا می گردند در فقدان عزیزی و یا نان‌آور خویش داغدار نگردند.
چه بسا ماشین‌های نفت‌کش عراقی که در این جاده‌ها حادثه‌ساز شده و نه تنها راننده نیز جان و مال خود را از دست داده بلکه موجبات مرگ چندین ماشین عبوری را نیز فراهم نموده است...
همان طور که می‌دانید پیرانشهر هر از گاهی تبدیل به خبرسازی بین‌المللی می‌گردد و بعضی از اخبارهایش آنقدر داغ است که نام آذربایجان غربی را حتی در سطح جهان طنین‌انداز می‌کند.
یکی از آنها تصادفات مرگبار زود به زود در این جاده است که مشاهده‌ی خسارات مالی و جانی آن اشک بر چشم سنگدلان می‌آورد. یکی از آنها آتش‌سوزی جگر خراش مدرسه‌ی شین‌آباد پارسال بود و چشمه‌ی دیگرش بحران بارش سنگین برف در زمستان گذشته بود که موجب قطع شدن برق و آب به مدت سه روز گردید و ترمیم خطوط برق بیش از بیست روز به طول انجامید و اهالی محترم پیرانشهر تاوان بسیار سنگینی برای این ندانم کاری‌ها پرداخت نمودند. از این ره آورد تعدادی نیز به ثروت های بادآورده‌ای چنگ انداختند.
به هر حال ما که بخیل نیستیم...
هنوز اژدهای این جاده برای بلعیدن افراد بی‌گناه و بی‌شماری دهان گشوده تا بعد از بروز فاجعه‌ای عظیم به یاد کـــــــــــسی بیفتد اینجا پیرانشهر است که ساکنانش فعلاً مقیم مطلق دیار فراموشی قرون وسطایی هستند. همان خطه‌ای که وجب به وجب آن بوی ترنم خاموش شده‌ی انفاس مسیحایی رزمندگان به خون خفته را در خود نهفته دارد و مشت مشت خاک آن متبرک از خون‌های بی‌شماری در راه اعتلای فرهنگ اسلامی و ایرانی و تمامیت ارضی است و ...
روایت به پایان رسید امـــــــــــــــــــــا حکایت چشم‌های خونبار و دل‌های غمبار هم چنان باقی است...
با آرزوی توفیق عاجل
با احترام
سنبله برنجی
یا حق . . .

[ چهارشنبه ۳٠ امرداد ۱۳٩٢ ] [ ٧:۱٧ ‎ب.ظ ] [ محمد فاضل شوکتی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

گر می خواهی پس از مرگ فراموش نشوی یا چیزی بنویس که قابل خواندن باشد یا کاری کن که قابل نوشتن باشد. "بنیامین فرانکلین" (زمزیران نام رشته کوهی زیبا و بلند در سلسله کوههای زاگرس مابین مهاباد ، ،سردشت و پیرانشهر میباشد) محمد فاضل شوکتی دانش آموخته علم مدیریت .کارمند و مدرس: که به تحقیق در زمینه میراث معنوی و فکری شهرهای پیرانشهر و سردشت می پردازد،و سعی دارد تا برگیرنده مطالب و مقالات مرتبط با این دو شهر باشد. این وبلا گ در راستای مدیریت و جمع آوری اسناد ،مدارک ،عکسها و نشریات،مشاهیر و اطلاعات : تاریخی ،فرهنگی،اجتماعی، دوشهر( پیرانشهر و سردشت ) به منظور شکل دادن کانالی برای حضور در فضای مجازی و به اشتراک گذاشتن این اطلاعات و معرفی این دو شهربه ایران و جهان شکل گرفته است . بررسی و غور در میراث معنوی و فکری هزاران ساله ی این دو شهر از عهده یک یا چند نفر خارج بوده ،و یاری اصحاب قلم و نظر را می طلبد،، اگر این وبلاگ بتواند نقطه عطفی باشد برای زاده شدن اندیشه ای نو در پایان نامه های دانشگاهی و یا روان نمودن اطلاع رسانی به گردشگران و ایجاد پل ارتباطی مابین مردمان خون گرم این دوشهر با جهان و جذب گردشگران به مراکز طبیعی جذاب وتجاری این منطقه ، به هدف خود رسیده است . همچنین این وبلاگ حاوی عکسهای بسیارزیبا و دلپذیر و پر ارزش، قدیمی و نادری است که یاد آورخاطرات و حوادث و لحظات تاریخی تلخ و شیرین گذشته و پیوند آنها با حال و آینده شماخواهد بود . مطمئنا لحظاتی را که با ما سپری خواهید نمود شیرین خواهد بود. این وبلاگ را می‌توان یک مرجع برای معرفی مراکز گردشگری و تفریحی و توریستی وتجاری شهرهای پیرانشهر و سردشت دانست. امید می رود بازدید کنندگان عزیز ، کاستی های آن را به طرق ممکن گوشزد و با ارسال تجربیات موفق خود دراین حوزه و نیز در راستای پر بارتر نمودن محتویات زمزیران، مارا یاری فرمایند.
موضوعات وب
RSS Feed